Laat uw klanten betalen

Als een afnemer of opdrachtgever niet betaalt, kan dat vervelende gevolgen hebben voor uw bedrijf.

U kunt daardoor bijvoorbeeld zelf uw rekeningen moeilijker betalen. In het ergste geval staat de bedrijfscontinuïteit onder druk. 

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in 2010 een recordbedrag van 15 miljard euro moeten afboeken aan onbetaalde rekeningen. Drie procent van de binnenlandse en vier procent van de buitenlandse vorderingen van Nederlandse bedrijven is niet te innen.

Betere betalingsmoraal
Er zijn verschillende manieren om een betere betalingsmoraal bij uw klanten te bewerkstelligen:

  • Vermeld op de factuur duidelijk de betalingstermijn.
  • Wacht niet te lang met het sturen van een aanmaning.
  • Screen uw klanten vooraf, bijvoorbeeld door een uittreksel bij de Kamer van Koophandel aan te vragen.
  • Laat uw klanten een bedrag vooruit betalen.
  • Bied klanten met achterstallige schulden een betalingsregeling aan. U heeft daarvoor geen vergunning nodig van de AFM.

Kredietverzekering
Toch nog achterstallige betalingen? Dan kan een kredietverzekering uitkomst bieden. U beperkt daarmee het kredietrisico zowel voor Nederland als voor het buitenland. Of deze verzekering ook voor u gunstig is hangt onder meer af van uw klanten en uw facturen. Neem contact op met ons kantoor voor een gesprek over de kredietverzekering.

Maarten Dulmus

Reacties

Laat je reactie achter